ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Σοβαρότατες πιέσεις δέχεται η τοπική αγορά υγρών καυσίμων από τις μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών.
Μετά την πολιτική των εταιρειών να συμπιέζουν δραματικά τα κέρδη των ιδιοκτητών πρατηρίων καυσίμων, τώρα έρχεται να προστεθεί μία ακόμα νέα πρακτική, μέσω της οποίας περνούν στα χέρια τους τα πρατήρια της πόλης, χωρίς απαραίτητα οι καταναλωτές να καταλαβαίνουν την αλλαγή ιδιοκτησίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ήδη στο νομό Ηρακλείου, σχεδόν ένα στα δύο πρατήρια ανήκουν σε μεγάλες εταιρείες.
Ο έλεγχος των πρατηρίων υγρών καυσίμων γίνεται είτε μέσω δέσμευσης του πρατηρίου (κυρίως για οικονομικούς λόγους) και διατήρησης του πρώην ιδιοκτήτη ως υπαλλήλου – χωρίς αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος όμως – είτε και μέσω απευθείας εξαγοράς και ιδιοκτησίας πρατηρίων.
Όπως είναι λογικό, η συγκεκριμένη διαδικασία έχει αλλάξει τα δεδομένα στην τοπική αγορά υγρών καυσίμων, αφού σε κάποια σημεία πώλησης καυσίμων οι εταιρείες έχουν ρόλο και χονδρεμπόρου και λιανεμπόρου. Σε ένα πρώτο επίπεδο, οι διακυμάνσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων δεν είναι μεγάλες, αν και οι εταιρείες υγρών καυσίμων, που λειτουργούν και πρατήρια θα μπορούσαν θεωρητικά να πωλούν φθηνότερα στα σημεία που ελέγχουν. Σύμφωνα με τους πρατηριούχους ωστόσο, ο στόχος των εταιρειών δεν είναι να απορρυθμίσουν πλήρως την αγορά και να προκαλέσουν χάος, αλλά να μπορέσουν σταδιακά να ελέγξουν την πλειοψηφία των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Μέχρι στιγμής, φαίνεται ότι η πολιτική που ακολουθείται σχετίζεται με την πώληση φθηνότερου καυσίμου σε συγκεκριμένα μόνο σημεία, με στόχο τη σταδιακή αποδυνάμωση ιδιοκτητών.

«Έχουμε κατ’ επανάληψη δηλώσει ότι η τιμή δεν είναι και δεν πρέπει να είναι το μοναδικό κριτήριο στην επιλογή του καταναλωτή, γιατί τη φθηνή βενζίνη μπορεί να την πληρώσει πολύ ακριβά» αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συλλόγου Πωλητών Πετρελαιοειδών Νομού Ηρακλείου, Λυκούργος Σαμόλης.

«Οι καταναλωτές σε όλες τις περιπτώσεις οφείλουν να ελέγχουν και να κρίνουν προτού επιλέξουν πρατήριο υγρών καυσίμων» προσθέτει, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για υποστήριξη των τοπικών επιχειρηματιών υγρών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως εκτός των μακροπρόθεσμων συνεπειών από τη διείσδυση των εταιριών, υπάρχουν και βραχυπρόθεσμες συνέπειες. Μία από τις σημαντικότερες, σχετίζεται με την ελαστικοποίηση των σχέσεων εργασίας που προωθούν οι εταιρείες, αλλά και τον τρόπο δράσης τους, καθώς δεν θεωρείται μακρινό σενάριο η αντικατάσταση αντλιών με αυτόματους πωλητές που δεν απαιτούν καν την πρόσληψη υπαλλήλου για τη λειτουργία των πρατηρίων.

Του Γιάννη Ζωράκη www.patris.gr

Comments are closed.