Αιρετικός για κάποιους, πραγματιστής για άλλους ο Γιώργος Προκοπίου πήγε κόντρα στο ρεύμα για μία ακόμη φορά ταράζοντας τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μίλησε στο ναυτιλιακό συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» που διεξάγεται στη Λεμεσό αυτές τις ημέρες και έκανε πολλούς να «ιδρώσουν». Το θέμα ήταν οι κανονισμοί για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Απαρνήθηκε τους παγκόσμιους κανονισμούς για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της βιομηχανίας. Είπε ότι το πετρέλαιο είναι το μέλλον και ότι τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και η υδρογόνο είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

«Το πετρέλαιο θα είναι μαζί μας για τα επόμενα 100 χρόνια», δήλωσε και συνέχισε: «Δεν υπάρχει άλλη μορφή ενέργειας που να είναι τόσο φιλική και τόσο εύκολη στον χειρισμό που μπορεί να υποκαταστήσει. Τι είναι το υδρογόνο, η αμμωνία, η μεθανόλη, οι μπαταρίες; Όλα αυτά είναι fiction» είπε χαρακτηριστικά.

Ο Έλληνας μεγαλοεφοπλιστής εξέφρασε την άποψή του για τις παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τους πολιτικούς, την ανοησία όπως τη χαρακτήρισε της επένδυσης εκατομμυρίων δολαρίων σε επεξεργασία του έρματος και την ανακρίβεια ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι υπεύθυνη για την υψηλή τιμή του πετρελαίου ρίχνοντας την ευθύνη στην αναποτελεσματικότητα των σημερινών νομοθετημάτων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Όπως σημείωσε, ο ΙΜΟ- ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός βάζει κανόνες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία και δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα από αυτά που θέλει να διορθώσει.Remaining Time-0:00FullscreenMute

  • Η κανονιστική αβεβαιότητα έχει μειώσει τις παραγγελίες νέων πλοίων αφού κανείς δεν γνωρίζει τι καύσιμα θα πρέπει να καίνε τα πλοία στο άμεσο μέλλον άρα η επένδυση σε νεότευκτα εγκυμονεί μεγάλα ρίσκα.
  • Λιγότερα πλοία σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αυξήσουν την ταχύτητα για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση όμως έτσι θα αυξήσουν τις εκπομπές ρύπων.  Αντί να λύσουν το πρόβλημα ή να βοηθήσουν το πρόβλημα, απλά μεγαλώνουν το πρόβλημα.
  • Πρέπει να εξηγήσουμε στους αξιωματούχους ότι η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες άλλες επιχειρήσεις.
  • Επέκρινε επίσης τους κανονισμούς που απαιτούν από τους πλοιοκτήτες να ξοδεύουν εκατομμύρια για την εγκατάσταση έρματος- συστήματος επεξεργασίας νερού «μόνο και μόνο για μια σταγόνα έρματος… που μπορείτε να συγκρίνετε με δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού των ωκεανών.
  • Αναφέρθηκε στο ποιος ευθύνεται για τη ρύπανση ενόψει της ένταξης της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης από 2023 ή 2024.
  • Αναρωτήθηκε: «Ποιος είναι υπεύθυνος για τη ρύπανση: το ταξί οδηγός ή ο επιβάτης; Αν η απόφαση είναι ότι ”ο ρυπαίνων πληρώνει”, ποιος είναι υπεύθυνος – το ταξί, ο οδηγός ταξί στον επιβάτη;»
  •  Οι πολιτικοί υποστηρίζουν πολιτικές που αποθάρρυναν επενδύσεις στα ορυκτά καύσιμα «αλλά εγκατέλειπαν Σχέδιο Α χωρίς να υπάρχει σχέδιο Β».  Αυτό, και όχι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει αυξήσει την τιμή του πετρελαίου

Οι απόψεις προκάλεσαν έντονη αμηχανία σε κάποιους από τους παρευρισκόμενους στην αίθουσα ενώ άλλοι κατενθουσιασμένοι τον χειροκρότησαν. Η ναυτιλία πρέπει να μειώσει την ένταση του άνθρακα κατά 40% έως 2030 και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% μέχρι το 2050. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα εναλλακτικά καύσιμα μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ποσότητες ικανοποιητικές. Υπάρχουν η αμμωνία και η μεθανόλη παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μαζί με τα βιοκαύσιμα που διαφημίζονται ως μεταξύ των πιο βιώσιμων επιλογών για τους πλοιοκτήτες.

Η Κύπρος, η Ελλάδα και η Μάλτα αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% της χωρητικότητας της Ευρώπης με το ποσοστό της Ελλάδας να ανέρχεται στο 58%.