Ρεπορτάζ: Άννη Καρολίδου15:20 | 27/07/2022
Ως και το 30% των καυσίμων που διακινούνται στην αγορά είναι παραβατικό- λαθραίο ή νοθευμένο- τεράστια ποσότητα που περνάει από τις αντλίες του 6%-7% των πρατηρίων της χώρας, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει έσοδα που φτάνουν ως και το 1 δισ. ευρώ το χρόνο. Στη Θεσσαλονίκη, εκτιμάται ότι τα “παραβατικά πρατήρια” είναι λίγα, περί τα 20, στα περίπου 400 που υπάρχουν στο νομό ,αλλά διακινούν τεράστιες ποσότητες, ακριβώς επειδή πουλάνε καύσιμα, σε τιμές χαμηλότερες της πηγής , δηλαδή των διϋλιστηρίων.
Τα παραπάνω τονίστηκαν στη συνέντευξη που έδωσαν στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονικης, οι επικεφαλής του κλάδου, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων ( ΠΟΠΕΚ) κ. Θέμης Κιουρτζής, ο γενικός γραμματέας κ. Γιάννης Μαυράκης και το μέλος ΔΣ της Ομοσπονδίας κ. Χρήστος Σταυράκης. Η Ενωση Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης ( ΕΝΒΕΘ) , επίσης εκπροσωπήθηκε από τους κ.κ. Κιουρτή και Σταυράκη.
Το φαινόμενο της παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων γιγαντώθηκε την τελευταία τριετία και αφού γέμισε η Αθήνα με λαθραία καύσιμα, τώρα το κακό επεκτείνεται στη Θεσσαλονίκη και στα υπόλοιπα αστικά κέντρα επειδή “έλεγχοι δεν γίνονται”, όπως τονίσθηκε και επειδή το σύστημα εισροών – εκροών που έχει εφαρμοστεί στα πρατήρια και μόνο στα πρατήρια, έχει καταδολιευτεί, ενώ δεν εφαρμόζεται σε όλους τους κρίκους διακίνησης καυσίμων.
Σύστημα εισροών – εκροών αλλά …mydata
Άν θέλουν να ελέγξουν την παραβατικότητα, τονίσθηκε, θα πρέπει, όπως πρότεινε η ΠΟΠΕΚ, να χτυπήσουν στην καρδιά του προβλήματος, να αναλάβει το κράτος να γίνει ένα ηλεκτρονικό σύστημα, αδιάβλητο, όπως είναι π.χ. το mydata, ένα σύστημα τύπου κλειστής αποθήκης, όπου θα ελέγχεται πραγματικά τι εισέρχεται και τι βγαίνει από τις αντλίες των πρατηρίων. Σήμερα, στην αγορά υπάρχουν 30-35 συστήματα διαφορετικών εταιρειών και τα στοιχεία που στέλνονται στη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων είναι πλασματικά. Αν υπήρχε ένα αδιάβλητο σύστημα, δεν θα μπορούσαν να νοθεύονται τα καύσιμα με διαλύτες.
“Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, από τις αρχές του 2021 ως τον Ιούνιο του 2022, η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε κατά 100% και των προϊόντων διϋλισης αυξήθηκε κατά 200%. Εταιρείες διϋλισης και κράτος τριπλασίασαν κέρδη και έσοδα, ενώ οι πρατηριούχοι κρατάμε άμυνα για να σώσουμε τις επιχειρήσεις μας”, τόνισε ο κ. Κιουρτζής ο οποίος μίλησε για οικονομική εξόντωση των πρατηρίων που είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και προσπαθούν να επιβιώσουν με περιθώρια κέρδους της τάξης του 3%-4%.
Ζορπίδης : Θα παίρνουμε καύσιμα από Ιταλία και Σλοβενία;
Τους εκπροσώπους των ΕΝΒΕΘ και ΠΟΠΕΚ προσφώνησε ο πρόεδρος του ΕΕΘ κ. Μιχάλης Ζορπίδης, ο οποίος ως γνωστόν δραστηριοποιείται επί δεκαετίες, επιχειρηματικά, στον κλάδου του τουρισμού, υπογραμμίζοντας ότι στα επίπεδα που έχουν φτάσει οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, οι επαγγελματίες μεταφορείς αναγκάζονται να προμηθευτούν καύσιμα από το εξωτερικό, όποτε τους δίνεται η ευκαιρία.
“Θα πρέπει να βάζουμε καύσιμα από τη Σλοβενία, από την Ιταλία ή από τη Βουλγαρία;” Στη Βουλγαρία, το πετρέλαιο κίνησης είναι στα 1,40 ευρώ και στην Ελλάδα στα 1,85-1,90 και αυτό επειδή η Ελλάδα έχει σε τόσο υψηλά επίπεδα το ΦΠΑ και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
Αυτός είναι και ο λόγος, όπως είπε ο κ. Σταυρακάκης που το 30% των πρατηρίων καυσίμων σε παραμεθόριους νομούς, όπως είναι οι Σέρρες, το Κιλκίς , έκλεισαν . Προτάθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών να ισχύσει το μέτρο που η Ευρωπαϊκή Ένωση προέβλεψε ακριβώς για τις παραμεθόριες περιοχές μεταξύ δύο κρατών – μελών που έχουν διαφορετικούς ΦΠΑ , δηλαδή να υϊοθετηθεί η Κάρτα Πολίτη για τη μείωση του ΕΦΚ, αλλά μήνες πέρασαν από τότε που τέθηκε το θέμα στον Υφυπουργό κ. Βεσυρόπουλο και ούτε καν που προχώρησε το μέτρο πιλοτικά.
Τα τρία “πόδια” της παραβατικότητας
Ο κ. Κιουρτζής τόνισε πως η παραβατικότητα στα καύσιμα δεν αφορά μόνο το λαθρεμπόριο. Αφορά και τη νόθευση με διαλύτες και την καταδολίευση των ηλεκτρονικών συστημάτων εισροών – εκροών.
“Οι παραβατικοί έχουν εισχωρήσει στη λιανική καυσίμων. Εάν ήθελαν πραγματικά να τους πιάσουν, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν και το e-καταναλωτής, για να δούνε από εκεί ποια πρατήρια πουλάνε σε τιμές χαμηλότερες και από αυτές των διϋλιστηρίων. Διεκδικούμε τη νομιμότητα. Η παραβατικότητα “οδήγησε” 3.000 πρατήρια- οικογενειακές επιχειρήσεις, είτε σε κλείσιμο, είτε σε θυγατρικές των διϋλιστηρίων, είτε στους παραβατικούς. Η Πολιτεία δεν μπορεί να προστατεύει τους λαθρεμπόρους , μη δίνοντας τα στοιχεία τους στη δημοσιότητα επειδή δήθεν πρέπει να προστατευθούν τα προσωπικά τους δεδομένα και, από την άλλη, να δίνονται στοιχεία πολιτών για παραβάσεις των 500 ευρώ.”, τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Κιουρτζής.
Σε ό,τι αφορά στο πλαφόν στις τιμές καυσίμων, η πρόταση της ΠΟΠΕΚ ήταν να μπει ποσοστιαίο όριο στο περιθώριο κέρδους και να μη επιβληθεί τιμή μονάδας, όπως τελικά έγινε, καθώς έτσι δεν μπορούν να παρακολουθηθούν οι αλλαγές στην αγορά.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων τόνισαν πως 15-17 Ευρωπαϊκές χώρες, έχουν φθηνότερα καύσιμα από την Ελλάδα, χωρίς τους φόρους.
Αν το κράτος θέλει να προστατεύσει τον καταναλωτή αλλά και τους υγιείς επιχειρηματίες- πρατηριούχους, θα πρέπει να κλείσει την πόρτα στην παραβατικότητα. Έτσι, θα εξασφαλισθούν έσοδα 1 δισ. ευρώ που σήμερα χάνονται και, οπότε θα καταστεί δυνατή επιτρέψει η μείωση του ΕΦΚ
grtimes.gr