Έντονος προβληματισμός επικρατεί στους καταναλωτές της Κρήτης, καθώς οι αυξήσεις στα καύσιμα φαίνεται να είναι εκτός ελέγχου, με τους πολίτες να προσπαθούν με κάθε τρόπο να μειώσουν το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων τους

Είναι χαρακτηριστικό πως στις 15 Μαΐου η τιμή της βενζίνης είχε διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 2,204 ευρώ, έχοντας αυξηθεί σε διάστημα 15 ημερών κατά 0,118 ευρώ το λίτρο, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως τα 45 ευρώ του fuel pass αρκούν για να προμηθευτεί ένας οδηγός μόλις 20 λίτρα καυσίμου, ενώ οι αυξήσεις θα συνεχιστούν.

Σύμφωνα με τα δελτίο τιμών από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων ανά νομό της Κρήτης, διαμορφώνονταν ως εξής:

Ηράκλειο

  • Απλή Αμόλυβδη 2,287 ευρώ το λίτρο
  • Πετρέλαιο κίνησης 1,931 ευρώ το λίτρο

Χανιά

  • Απλή Αμόλυβδη 2,292 ευρώ το λίτρο
  • Πετρέλαιο κίνησης 1,925 ευρώ το λίτρο

Ρέθυμνο

  • Απλή Αμόλυβδη 2,298 ευρώ το λίτρο
  • Πετρέλαιο κίνησης 1,943 ευρώ το λίτρο

Λασίθι

  • Απλή Αμόλυβδη 2,284 ευρώ το λίτρο
  • Πετρέλαιο κίνησης 1,93 ευρώ το λίτρο

Σε ερώτηση για το αν θα υπάρξει νέα επιδότηση για τα καύσιμα, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, απάντησε ότι «είναι νωρίς για να τα συζητήσουμε αυτά. Δε θα απαντήσω για κανένα πρόσθετο μέτρο εκτός αυτών που έχουμε ανακοινώσει. Ακόμα δεν έχουν υλοποιηθεί. Τώρα φτιάχνουμε την πλατφόρμα για να επιδοτήσουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα. Μέχρι να υλοποιηθεί αυτό, μέχρι να δημιουργηθεί και πάλι δημοσιονομικός χώρος, δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα. Θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχει πρόβλημα, το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον πρωθυπουργό».

«Στα καύσιμα είναι προτιμητέο να μη μειώνονται οι φόροι γιατί αυτό δεν έχει κοινωνική δικαιοσύνη»

Σε ό,τι αφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, και αν υπάρχουν σκέψεις για μείωσή του, ο ίδιος εξήγησε ότι «Η επιστολή που λάβαμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλοι οι υπουργοί Οικονομικών στην Ευρώπη, λέει ότι στα καύσιμα είναι προτιμητέο να μη μειώνονται οι φόροι γιατί αυτό δεν έχει κοινωνική δικαιοσύνη. Ειδικά όσο κρατάει η κρίση. Το βέλτιστο είναι να παίρνεις τα περισσότερα φορολογικά έσοδα που απορρέουν από τον αυξημένο ΦΠΑ για να βοηθήσουμε στοχευμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις».

Σχετικά με το αν η κυβέρνηση εξετάζει κάποια μόνιμα μέτρα στήριξης, ή αν θα συνεχίσει την επιδοματική πολιτική, ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι «συνδυασμός θα γίνει. Κάθε φορά κάνουμε αξιολόγηση της τρέχουσας συγκυρίας, και ανάλογα με το δημοσιονομικό χώρο θα πορευόμαστε προσθέτοντας ή και εμπλουτίζοντας τα υφιστάμενα μέτρα, και θα υπάρχουν και μόνιμοι μηχανισμοί. Ένα παράδειγμα αυτού είναι ο ΕΝΦΙΑ. Αυτή την εβδομάδα οι πολίτες θα πληρώσουν την πρώτη δόση. Φέτος οι πολίτες θα πληρώσουν 380 εκατ. λιγότερα σε σχέση με τον ΕΝΦΙΑ. Αυτό είναι ένα μόνιμο μέτρο».

Τι ζητούν οι φορείς της Κρήτης

Δραστικά μέτρα ζητούν οι εκπρόσωποι φορέων και επαγγελματικών κλάδων για την ανάσχεση της υπέρμετρης αύξησης στα καύσιμα. Οι ίδιοι αναφέρουν πως τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν είναι μείωση του φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, πλαφόν στην τιμή της αύξησης των καυσίμων, συστηματικοί έλεγχοι και επιδότηση στους ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων (τουριστικών λεωφορείων, ταξί και φορτηγών).

Καθιστώντας σαφές πως η αύξηση της τιμής των καυσίμων δεν οφείλεται σε κάποια ελληνική παθογένεια, οι εκπρόσωποι μίλησαν και για τα κυβερνητικά μέτρα που δίνουν ένα μικρό χρηματικό ποσό για τη βενζίνη, τα οποία χαρακτηρίστηκαν από τους ίδιους ως ελλιπή και ανεπαρκή.

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων αποτελεί μια μόνιμη πληγή που, αντί να κλείνει και να περιορίζεται, μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Η αύξηση της τιμής είναι τόσο μεγάλη, που πλέον οι προϋπολογισμοί των ελληνικών και κρητικών νοικοκυριών έχουν «τσεκουρωθεί» δραματικά.

Με τρόπο ρητό και κατηγορηματικό, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης κάνει σαφές πως η αύξηση της τιμή των καυσίμων είναι ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πρόβλημα, το οποίο θα αντιμετωπιστεί με μείωση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έστω για ένα μικρό χρονικό διάστημα, για να επιτευχθεί αποσυμπίεση.
neakriti.gr