Επτά ελληνικοί ναυτιλιακοί όμιλοι κατατάσσονται στους 10 κορυφαίους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή.
Ο Γιώργος Οικονόμου και άλλοι Έλληνες μεγιστάνες αύξησαν την έκθεσή τους στη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου όταν οι ανταγωνιστές πλοιοκτήτες, τρομαγμένοι από τις κυρώσεις που σχετίζονται με την Ουκρανία, υπαναχώρησαν.
Οι περισσότερες δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες σταμάτησαν να διακινούν ρωσικό πετρέλαιο αφότου οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοι επέβαλαν κυρώσεις στις εξαγωγές της Μόσχας. Στην Ελλάδα, η οποία έχει έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους στον κόσμο, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων αυξάνουν τις δουλειές τους.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, «μπροστάρης» στην κίνηση αυτή είναι ο Γιώργος Οικονόμου, ένας 70χρονος μεγιστάνας της ναυτιλίας και λάτρης της τέχνης του Φράνσις Μπέικον, ιδιοκτήτης μινιμαλιστικών σούπερ γιοτ και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με τις οποίες ορισμένοι αντίπαλοι λένε ότι δεν θα τολμούσαν να ασχοληθούν.
Η TMS Tankers, μια εταιρεία του ομίλου του κ. Οικονόμου, έχει διακινήσει δεκάδες εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και καυσίμων της Ρωσίας από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν από την Global Witness, μια ομάδα κατά της διαφθοράς που έχει κάνει εκστρατεία υπέρ της Ουκρανίας για αυστηρότερες κυρώσεις. Αυτό καθιστά την TMS τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη στο εμπόριο της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, πίσω από τη ρωσική κρατική Sovcomflot.
Άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με τις δραστηριότητες της TMS, καθώς και μεσίτες και αντίπαλοι πλοιοκτήτες, επιβεβαιώνουν τα ευρήματα. Επτά ελληνικοί ναυτιλιακοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένης της TMS, κατατάσσονται στους 10 κορυφαίους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή, διακινώντας συλλογικά 50% μεγαλύτερο όγκο από την κρατική εταιρεία δεξαμενόπλοιων της Μόσχας.
Τα δεξαμενόπλοια που συνδέονται με τον κ. Οικονόμου πραγματοποίησαν περισσότερα από 200 ταξίδια από ρωσικά λιμάνια από την ημέρα της εισβολής, στις 24 Φεβρουαρίου του περασμένου έτους, έως τα τέλη Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την Global Witness. Είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση, με κέρδη μεταξύ 4 και 5 εκατομμυρίων δολαρίων για κάθε ταξίδι.
Ο κ. Οικονόμου δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό. Εκπρόσωπος της TMS είπε ότι η εταιρεία δεν σχολιάζει την επαγγελματική ή την προσωπική ζωή του κ. Οικονόμου.
Η Εθνική Υπηρεσία για την Πρόληψη της Διαφθοράς της Ουκρανίας έγραψε στον κ. Οικονόμου και την TMS τον περασμένο Ιούλιο ζητώντας από την εταιρεία να σταματήσει τη διακίνηση. Δεν έλαβε απάντηση, είπε μια εκπρόσωπος. Στη συνέχεια, η υπηρεσία τοποθέτησε την TMS στην κορυφή μιας λίστας με «διεθνείς χορηγούς πολέμου».
Αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης έχουν πει ότι η χώρα τηρεί τις κυρώσεις, αλλά δεν μπορεί να κάνει πολλά για να σταματήσει το εμπόριο πετρελαίου στα διεθνή ύδατα.
Στη ρωσική αγορά δραστηριοποιούνται και πλοία που ελέγχονται από τη Minerva Marine, η οποία ανήκει σε έναν άλλο μεγιστάνα, τον Ανδρέα Μαρτίνο, και την οικογένειά του. Το ίδιο και τα πλοία που ελέγχονται από την Eastern Mediterranean Maritime – ιδιοκτησίας ενός αδελφού του κ. Μαρτίνου – και τα πλοία της Dynacom Tankers Management του Γιώργου Προκοπίου.
Οι εκπρόσωποι της Eastern Mediterranean και της Dynacom δεν απάντησαν σε αιτήματα για κάποιο σχόλιο. Εκπρόσωπος της Minerva είπε ότι η εταιρεία τηρεί όλες τις ισχύουσες κυρώσεις.
fortunegreece.com